- Start
- Strefa pacjenta
- Prawa Pacjenta(aktywna)
Prawa Pacjenta
Na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. 2020 poz. 1062) i ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 1824) oraz przepisów postępowania administracyjnego Miejski Szpital Zespolony w Olsztynie informuje osoby uprawnione o dostępnych środkach komunikacji:
Osoba uprawniona ma prawo do kontaktu za pomocą dostępnych środków, w szczególności poprzez:
- skorzystanie z usług zawodowego tłumacza języka migowego (polskiego języka migowego [PJM], systemu językowo-migowego [SJM], sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych [SKOGN]);
- korzystanie z poczty elektronicznej, formularza kontaktowego dostępnego na stronie internetowej Szpitala,
- przesyłanie faxów, listów;
- udostępnianie przez Szpital informacji w formie pisemnej.
Osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej w kontaktach ze Szpitalem. Osoba przybrana to osoba, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumiewania się z osobą uprawnioną i udzieleniu jej pomocy w załatwieniu sprawy. Prawo to może być ograniczone wyłącznie ze względu na zasady określone w przepisach ustawy o ochronie informacji niejawnych.
W przypadku gdy osoba przybrana lub tłumacz towarzysząc pacjentowi (osobie uprawnionej) mają dostęp do dotyczącej pacjenta informacji o stanie zdrowia i udzielanych świadczeniach zdrowotnych oraz dokumentacji medycznej, pacjent składa stosowne oświadczenie upoważniające ich do takiego dostępu.
Zasady korzystania z usług tłumacza języka migowego:
Osoba doświadczająca trwale lub okresowo trudności w porozumiewaniu się ma prawo skorzystać z bezpłatnej pomocy osoby pełniącej w Szpitalu funkcję tłumacza języka migowego, w sytuacjach, w których załatwiane są sprawy indywidualne związane z udzielaniem świadczenia zdrowotnego lub administracyjne.
Tryb planowy
Zgłoszenie chęci skorzystania z usług tłumacza języka migowego podczas planowej wizyty w Szpitalu, można wnieść pismem lub emailem, z wykorzystaniem formularza zgłoszenia chęci korzystania z usług tłumacza PJM, SJM, SKOGN
Wypełniony formularz zgłoszenia można przekazać:
- pocztą na adres: Miejski Szpital Zespolony w Olsztynie, Ul. Niepodległości 44, 10-045 Olsztyn,
- osobiście w Sekretariacie Dyrekcji, budynek F, od poniedziałku do piątku w godzinach: 08:00-14:00,
- e-mailem: ,
- faxem: 89 527 57 69
Zgłoszenia dokonuje osoba uprawniona (lub jej przedstawiciel ustawowy) lub osoba działająca na podstawie jej upoważnienia, co najmniej na 3 dni robocze przed planowaną datą wizyty w Szpitalu (nie dotyczy to sytuacji nagłych, zagrażających zdrowiu lub życiu).
Po przyjęciu zgłoszenia, Szpital zapewnia osobie uprawnionej usługę tłumacza w terminie przez nią wskazanym.
Pracownik Sekretariatu Dyrekcji kontaktuje się bezpośrednio z osobą zgłaszającą, w sposób przez nią wskazany, potwierdzając możliwość realizacji usługi i jednocześnie ustalając sposób jej realizacji.
Ponadto o ustaleniu realizacji usługi w danym terminie (dzień, godzina), informuje właściwych ze względu na miejsce realizacji usługi pracowników Szpitala (izby przyjęć, oddziału, poradni, pracowni, działu administracji itp.).
Osoba korzystająca z pomocy tłumacza jest przyjmowana wraz z tłumaczem w ustalonym w powyższy sposób terminie.
Tryb nieplanowy
W razie potrzeby skorzystania z usług tłumacza języka migowego w przypadku nieplanowej wizyty w Szpitalu (w szczególności w celu wsparcia komunikacji między pracownikami udzielającymi świadczeń zdrowotnych a pacjentem, w realizacji prawa pacjenta do informacji, prawa do wyrażenia zgody na działania medyczne, prawa do dokumentacji), usługi będą realizowane poprzez telefoniczne wezwania tłumacza. Dostęp do listy tłumaczy mają wszyscy pracownicy MSZ w Olsztynie.
Formularz zgłoszenia chęci skorzystania z tłumacza języka migowego
- świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
- w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych pacjent ma prawo do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń,
- natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia,
- leczenia bólu, realizowane zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej
- uzyskania od lekarza przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu. Pacjent ma prawo także żądać, aby lekarz nie udzielił mu tej informacji,
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
- zachowania w tajemnicy informacji związanych ze stanem zdrowia pacjenta oraz innych powierzonych personelowi medycznemu informacji o sobie,
- wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie innych świadczeń przez lekarza lub odmowy takiej zgody, jeżeli przepisy odrębnych ustaw nie stanowią inaczej,
- poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych. Prawo do poszanowania godności obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności,
- dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych,
- zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza, jeżeli opinia albo orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta wynikające z przepisów prawa,
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami lub odmowy tego kontaktu. Pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej,
- opieki duszpasterskiej i poszanowania przekonań religijnych,
- przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie Szpitala,
- dochodzenia swoich praw, skarg i zażaleń w stosunku do pracowników Szpitala.
- Ulotka Prawa Pacjenta
- Wakacyjny poradnik pacjenta
- PRAWA PACJENTA – PRAWA LEKARZA — poradnik dla pacjentów i lekarzy
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telefonicznie, telegraficznie, faxem a także ustnie do protokołu.
- Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta przy MSZ – Sekretariat Szpitala, poniedziałek – piątek w godz. 8.00 – 14.00 tel. 89/ 532 62 84, e-mail:
- Sekcja Skarg i Wniosków przy Warmińsko-Mazurskim Oddziale NFZ, ul. Żołnierska 16, 10-561 Olsztyn, tel.89/ 539 97 93, 89/ 678 74 14, fax. 89/ 533 91 74, infolinia 194 88, e-mail:
- Biuro Rzecznika Praw Pacjenta ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, tel. 22/ 532 82 50, fax. 22/ 532 82 30, Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta: 800 – 190 – 590 (z tel. stacjonarnych i komórkowych) czynna pn. – pt. w godz. 8.00 – 20.00;
USTAWA z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Wniosek o ustalenie zdarzenia medycznego można składać:
- Wojewódzka Komisja ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych,
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki,
Wydział Organizacyjno-Administracyjny,
Olsztyn, Al. J. Piłsudskiego 7/9, p. 122
WOJEWÓDZKIE KOMISJE DS. ORZEKANIA O ZDARZENIACH MEDYCZNYCH „NIEZBĘDNIK WNIOSKODAWCÓW”