- Start
- Strefa pacjenta
- Prawa Pacjenta(aktywna)
Prawa Pacjenta
- świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
- w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych pacjent ma prawo do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń,
- natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia,
- leczenia bólu, realizowane zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej
- uzyskania od lekarza przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu. Pacjent ma prawo także żądać, aby lekarz nie udzielił mu tej informacji,
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
- zachowania w tajemnicy informacji związanych ze stanem zdrowia pacjenta oraz innych powierzonych personelowi medycznemu informacji o sobie,
- wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie innych świadczeń przez lekarza lub odmowy takiej zgody, jeżeli przepisy odrębnych ustaw nie stanowią inaczej,
- poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych. Prawo do poszanowania godności obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności,
- dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych,
- zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza, jeżeli opinia albo orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta wynikające z przepisów prawa,
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami lub odmowy tego kontaktu. Pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej,
- opieki duszpasterskiej i poszanowania przekonań religijnych,
- przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie Szpitala,
- dochodzenia swoich praw, skarg i zażaleń w stosunku do pracowników Szpitala.
WYCIĄG Z REGULAMINU ORGANIZACYJNEGO (Prawa Pacjenta – załącznik nr 9) Olsztyn, dnia 01.06.2017 r.
- Ulotka Prawa Pacjenta
- Wakacyjny poradnik pacjenta
- PRAWA PACJENTA – PRAWA LEKARZA — poradnik dla pacjentów i lekarzy
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telefonicznie, telegraficznie, faxem a także ustnie do protokołu.
- Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta przy MSZ – Sekretariat Szpitala, poniedziałek – piątek w godz. 8.00 – 14.00 tel. 89/ 532 62 84, e-mail:
- Sekcja Skarg i Wniosków przy Warmińsko-Mazurskim Oddziale NFZ, ul. Żołnierska 16, 10-561 Olsztyn, tel.89/ 539 97 93, 89/ 678 74 14, fax. 89/ 533 91 74, infolinia 194 88, e-mail:
- Biuro Rzecznika Praw Pacjenta ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, tel. 22/ 532 82 50, fax. 22/ 532 82 30, Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta: 800 – 190 – 590 (z tel. stacjonarnych i komórkowych) czynna pn. – pt. w godz. 8.00 – 20.00;
USTAWA z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Wniosek o ustalenie zdarzenia medycznego można składać:
- Wojewódzka Komisja ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych,
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki,
Wydział Organizacyjno-Administracyjny,
Olsztyn, Al. J. Piłsudskiego 7/9, p. 122
WOJEWÓDZKIE KOMISJE DS. ORZEKANIA O ZDARZENIACH MEDYCZNYCH „NIEZBĘDNIK WNIOSKODAWCÓW”