- Start
- Strefa pacjenta
- Pobyt w szpitalu(aktywna)
Pobyt w szpitalu
Zasady organizacji pracy umożliwiające odwiedziny u Pacjentów przebywających Miejskim Szpitalu Zespolonym w Olsztynie w czasie epidemii COVID‑19 w warunkach reżimu sanitarnego:
- Przyjmuje się, że jeżeli Pacjent jest zaszczepiony przeciwko COVID-19 albo przebył zakażenie wirusem SARS-CoV-2, dopuszcza się:
- odwiedziny u tego Pacjenta na terenie MSZ przez gości, którzy również posiadają Unijny Certyfikat COVID z tytułu bycia zaszczepionym szczepionką, i minęło co najmniej 14 i nie więcej niż 270 dni od podania ostatniej dawki szczepionki, przy zachowaniu podstawowych zasad reżimu sanitarnego;
- odwiedziny u tego Pacjenta na terenie MSZ przez osoby niezaszczepione, które posiadają negatywny wynik testu PCR lub antygenowego albo przebyły zakażenie wirusem SARS-CoV-2 przy zachowaniu podstawowych zasad reżimu sanitarnego;
- odwiedziny u tego Pacjenta na terenie MSZ przez osoby niezaszczepione, które nie wykonywały testu antygenowego lub PCR w kierunku wirusa oraz nie przebyły zakażenia wirusem SARS-CoV-2 - z zachowaniem zasad wzmożonego reżimu sanitarnego (załącznik nr 2 do niniejszego Zarządzenia), wyłącznie wtedy, gdy Pacjent hospitalizowany jest na sali jednoosobowej albo po uzyskaniu zgody Ordynatora/Koordynatora danego Oddziału lub Z-cy Dyrektora ds. Lecznictwa w szczególnych okolicznościach.
- Jeżeli Pacjent nie jest zaszczepiony przeciwko COVID-19 albo nie przebył zakażenia wirusem SARS-CoV-2, dopuszcza się odwiedziny u tego Pacjenta na terenie placówki przez gości, którzy:
- zostali zaszczepieni przeciwko COVID-19, przy zachowaniu wzmożonego reżimu sanitarnego;
- nie zostali zaszczepieni, ale uzyskali negatywny wynik testu antygenowego lub PCR w kierunku wirusa SARS-CoV-2, wykonanego na 48 godzin przed planowaną wizytą, lub przebyły zakażenie wirusem SARS-CoV-2, przy zachowaniu wzmożonego reżimu sanitarnego.
- Dopuszcza się odwiedziny u Pacjenta, o którym mowa w punkcie 2, przez osoby niezaszczepione, które nie wykonywały testu antygenowego lub PCR w kierunku wirusa oraz nie przebyły zakażenia wirusem SARS-CoV-2, tylko i wyłącznie po uzyskaniu zgody Ordynatora/Koordynatora danego Oddziału lub Z-Cy Dyrektora ds. Lecznictwa w szczególnych sytuacjach, przy uwzględnieniu wzmożonego reżimu sanitarnego.
- Niezależnie od w/w zasad w każdym przypadku odwiedzin Pacjentów przez gości na terenie MSZ, organizacje tych odwiedzin na danym oddziale ustala Ordynator/Koordynator Oddziału w porozumieniu z Z-cą Dyrektora ds. Lecznictwa, w szczególności przy uwzględnieniu możliwości organizacyjnych Szpitala z uwagi na aktualną sytuację epidemiologiczną.
Podstawowe zasady reżimu sanitarnego, które powinny być bezwzględnie przestrzegane podczas odwiedzin Pacjentów przebywających w MSZ:
- Osoba odwiedzająca nie może mieć objawów infekcji (w tym m.in. kataru, kaszlu, gorączki, bólu gardła).
- Osoba odwiedzająca zobowiązana jest do dokładnego (min. 30 sek.) umycia rąk wodą z mydłem, niezwłocznie po wejściu do podmiotu leczniczego.
- Podczas wizyty konieczne jest stosowanie maseczki zasłaniającej usta i nos.
- Wykonywanie czynności pielęgnacyjnych przy Pacjencie przez osobę odwiedzającą możliwe jest po uprzednim (bezpośrednio przed kontaktem) dokładnym umyciu lub zdezynfekowaniu przez nią rąk.
- Podczas wizyty należy unikać gromadzenia się w jednym miejscu oraz bardzo bliskiego kontaktu z Pacjentem, jak: przytulanie, uściski, pocałunki.
- Pacjenta może odwiedzać jednoczasowo 1 osoba, a w szczególnych sytuacjach 2 osoby.
- Personel oddziału odpowiedzialny jest za wietrzenie pomieszczenia, w którym odbywają się odwiedziny – przed i po wizycie oraz w miarę możliwości również w jej trakcie.
Zasady wzmożonego reżimu sanitarnego, które powinny być bezwzględnie przestrzegane podczas odwiedzin Pacjentów przebywających w MSZ:
- Osoba odwiedzająca nie może mieć objawów infekcji (w tym m.in. kataru, kaszlu, gorączki, bólu gardła).
- Osoba odwiedzająca zobowiązana jest do dokładnego (min. 30 sek.) umycia wodą z mydłem, niezwłocznie po wejściu do podmiotu leczniczego.
- Podczas wizyty konieczne jest stosowanie maseczki zasłaniającej usta i nos.
- Preferowaną formą odwiedzin są spotkania na zewnątrz budynku (ogród, park, altana).
- W czasie wizyty zalecane jest zachowanie dystansu min. 1,5 m od odwiedzanego Pacjenta i innych osób przebywających w placówce.
- Rekomenduje się stworzenie takich warunków w placówce, aby odwiedzający miał kontakt tylko z osobą odwiedzaną i zaszczepionym personelem placówki wskazanym do organizacji odwiedzin.
- Pacjenta może odwiedzać jednocześnie maksymalnie 1 osoba.
W szczególnych sytuacjach jak np. pożegnanie – gdy wizyta odbywa się w budynku, personel placówki odpowiedzialny jest za wietrzenie pomieszczenia, w którym odbywają się odwiedziny – przed i po wizycie oraz w miarę możliwości również w jej trakcie.
Pacjent przebywający na leczeniu ma obowiązek:
- Przestrzegać indywidualnych zaleceń lekarza i pielęgniarki w zakresie stosowanej diagnostyki, terapii i pielęgnacji.
- Współdziałać z personelem Szpitala w realizacji celu hospitalizacji.
- Przestrzegać zakazu dotyczącego palenia tytoniu i spożywania napojów alkoholowych, stosowania środków odurzających oraz uprawiania gier hazardowych na terenie Szpitala.
- rzebywać na oddziale w określonych porach dnia, a szczególnie w porach obchodów, nie wychodzić poza teren Szpitala, chyba że jest to konieczne ze względów leczniczych.
- Szanować własność szpitalną oraz utrzymać czystość osobistą i najbliższego otoczenia.
- Po przyjęciu do szpitala powiadamiać lekarza o posiadanych przez siebie lekach, ewentualne ich stosowanie powinno być bezwzględnie ustalone z lekarzem prowadzącym.
- Nie poddawać się jakimkolwiek zabiegom bez zlecenia lekarskiego.
- Nie zakłócać swoim zachowaniem spokoju innych pacjentów.
- Przestrzegać zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Pacjenci przebywający w Szpitalu mogą korzystać z:
- bezpośredniego kontaktu z osobą duchowną. Szczegółowe informacje u pielęgniarki oddziału,
- obrzędów religijnych odbywających się w Kaplicy Szpitala według ustalonych godzin,
- biblioteki szpitalnej, która znajduje się w budynku głównym Szpitala i czynna jest od poniedziałku do piątku w wyznaczonych godzinach,
- bufetu gastronomicznego znajdującego się w budynku głównym Szpitala codziennie w wyznaczonych godzinach,
- automatów telefonicznych znajdujących się na terenie Szpitala,
- skrzynki pocztowej znajdującej się w holu budynku głównego,
- internetu, który znajduje się w Bibliotece szpitalnej, dostępnego od poniedziałku do piątku w wyznaczonych godzinach,
- korzystanie z własnego sprzętu elektrycznego oraz elektronicznego np.: suszarka, ładowarka, laptop jest bezpłatne,
- sklepu medycznego znajdującego się w holu budynku głównego,
- automatów z gorącymi napojami (w poradni ul. Mariańska, ul. Niepodległości, hol główny, parter),
- przy ul. Niepodległości 44 – hol główny szpitala (automat ze świeżymi przekąskami i kanapkami z terminem ważności do 24h), korytarz chir. klatki piersiowej i chir. ogólnej, oraz I piętro: pion ginekologiczno-położniczy i korytarz bloku operacyjnego (automaty z przekąskami i gorącymi/zimnymi napojami).
W czasie wolnym pacjenci oraz członkowie ich rodzin mogą uczestniczyć w programach promocji zdrowia prowadzonych przez Szpital.
Lp. | Godzina | Czynności w Oddziale |
1. | 6.00 – 8.00 | Pomiar ciepłoty ciała, tętna, oddechów i innych parametrów. Pobieranie materiałów do badań laboratoryjnych. Wykonywanie niektórych badań diagnostycznych. Toaleta pacjentów, ścielenie łóżek, zmiana bielizny osobistej i pościelowej. Sprzątanie. |
2. | 8.00-9.00 | Śniadanie |
3. | 8.00-10.00 | Obchody lekarskie, wszyscy pacjenci znajdują się w łóżkach. |
4. | 10.00-13.00 | Realizacja zleceń lekarskich, zabiegów i badań diagnostycznych. Konsultacje lekarskie. Inne czynności związane z funkcjonowaniem Oddziału |
5. | 12.00-14.00 | Obiad |
6. | 14.00-17.00 | Wypoczynek pacjentów. Organizacja czasu wolnego pacjentom. |
7. | 16.00-19.00 | Mierzenie ciepłoty, tętna i innych parametrów. Realizacja zleceń lekarskich, zabiegów i badań diagnostycznych. Konsultacje lekarskie. Inne czynności związane z funkcjonowaniem Oddziału. Obchody wieczorne lekarzy dyżurnych. |
8. | 17.00-18.00 | Kolacja |
9. | 18.00-21.00 | Wykonywanie zleceń lekarskich. Toalety wieczorne pacjentów. Porządkowanie pomieszczeń. |
10. | 22.00-6.00 | Cisza nocna |
- Informacji o stanie zdrowia pacjenta udzielają wyłącznie Koordynatorzy, lekarze prowadzący lub lekarze zabezpieczający pracę w godzinach ustalonych przez Koordynatorów i podanych do ogólnej wiadomości.
- O stanie zdrowia ciężko chorych pacjentów, bądź w przypadkach szczególnie uzasadnionych lekarze udzielają informacji w każdym czasie.
- Informacji o stanie zdrowia nie udziela się przez telefon.
- Pielęgniarki i położne mogą udzielać informacji wyłącznie dotyczących opieki pielęgniarskiej.
- Lekarz prowadzący lub lekarz sprawujący opiekę nad pacjentem w sytuacji nagłego pogorszenia jego stanu zdrowia niezwłocznie zawiadamia członka rodziny, przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego.
- Odwiedziny pacjentów przebywających w oddziałach szpitalnych odbywają się codziennie, bez ograniczeń:
* wyjątek stanowi Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii, gdzie odwiedziny odbywają się wyłącznie po uzyskaniu zgody lekarza zabezpieczającego pracę oddziału lub pielęgniarki oddziału. - Odwiedziny pacjentów winny odbywać się w sposób nie zakłócający normalnej pracy oddziału oraz nie mogą naruszać praw innych pacjentów, w szczególności prawa do poszanowania intymności oraz ciszy i spokoju.
- W przypadkach uzasadnionych względami sanitarno-epidemiologicznymi, porządkowymi lub ze względu na stan zdrowia innych pacjentów przebywających w sali chorych odwiedziny mogą być w różnym zakresie ograniczone przez ordynatora/koordynatora oddziału:
*ograniczenie odwiedzin dopuszczalne jest wyłącznie po uzyskaniu zgody Dyrektora szpitala. - Jednego pacjenta mogą odwiedzać jednocześnie 2 osoby, w tym dzieci powyżej 10 roku życia.
- Odwiedzający jest zobowiązany zachować ciszę i spokój w Szpitalu.
- Odwiedzających obowiązuje zakaz:
- manipulowania aparaturą medyczną, urządzeniami, instalacjami elektrycznymi, wentylacyjnymi, grzewczymi itp.
- wnoszenia na teren Szpitala i spożywania napojów alkoholowych,
- dostarczania artykułów żywnościowych, które zostały zabronione przez lekarza,
- odwiedzin w stanie nietrzeźwym,
- przynoszenia przedmiotów, których posiadanie w Szpitalu jest zbędne,
- wprowadzania i przynoszenia jakichkolwiek zwierząt do budynków Szpitala i Poradni,
- siadania na łóżkach szpitalnych.
- Nie wolno oddalać się z pacjentem poza oddział bez wiedzy lekarza lub pielęgniarki.
- Osoba odwiedzająca ma obowiązek:
- włożyć okrycie ochronne, jeśli zaistnieją takie wskazania,
- podporządkować się wszelkim zaleceniom i wskazówkom personelu Szpitala w trakcie odwiedzin.
- Osoby odwiedzające nie stosujące się do postanowień niniejszego Regulaminu podlegają wydaleniu poza obręb Szpitala i ponoszą odpowiedzialność zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami.
PARKING OGÓLNODOSTĘPNY
Bezpłatnie - do 15 minut od wjazdu (dotyczy klientów biletowych);
2,00 zł - za rozpoczętą godzinę powyżej 15 minut;
1,50 zł - za każde kolejne rozpoczęte 30 min;
30,00 zł - za pierwszą dobę parkowania;
10,00 zł - za każdą kolejną rozpoczętą dobę parkowania.
Opłatę za parking należy uiścić w automatycznej kasie parkingowej.
Biuro Obsługi Parkingu mieści się w holu głównym Szpitala przy ul. Niepodległości 44 (obok windy). Czynne od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 15.00. Soboty, niedziele i święta nieczynne, tel. 885- 420- 914.
Codziennie od 15.00 do 8.00 rano obsługę parkingu prowadzi Centrum Monitoringu. Można się z nim połączyć głosowo, przyciskając przycisk
< i >
znajdujący się na urządzeniu przy każdym szlabanie oraz w automatycznych kasach parkingowych.